• Ви знаходитесь тут:

  • Головна
  • Наші традиції
  • Система виховання учнів школи у процесі урочної, позаурочної та позашкільної роботи

Система виховної та позаурочної роботи у школі

В умовах змін у соціальному, економічному житті України постала проблема у сфері виховання, мета якого - формувати людину. Провідною ідеєю в системі виховної роботи школи є формування активної, творчої, інтелектуально розвиненої особистості, громадянина з високою демократичною культурою як найвищої цінності нації.

Тому у виховній та позакласній роботі школа керується не тільки Законом України «Про освіту», а й працює над виконанням загальнодержавної та регіональної програми “Обдарована дитина," над впровадженням виховної програми "Основні орієнтири виховання учнів 1-11 класів загальноосвітніх навчальних закладів України", над науково-методичною проблемою «Формування високо розвиненої, морально стійкої, духовно багатої, творчої особистості в умовах здорового способу життя».

Сучасне виховання базується на системі цінностей, які через культуру, традиції, філософію, релігію вказують на вектор виховних зусиль, формують духовний ідеал. Абсолютно вічні цінності: добро, совість, правда, віра, надія, любов, доброта, чесність, справедливість, милосердя тощо.

І недаремно наша школа обрала назву організації для дітей «Добрик», а гаслом школи є «Хто добра вчиться, той добром і живе». Організація «Добрик» поділяється на два товариства: товариство «Добриків» - учні 1- 6 класів і товариство «Добродіїв» - учні 7-11 класів. Для дітей дуже важливу роль відіграє позитивний герой , тому ми обрали емблемою ляльку Добрик і його подружку Добричку, яких створив доктор технічних наук Добрик – Кармазін Віктор Дем’янович. Щороку проводиться посвята у Добрики, на яку вже двічі приїздив керівник організації «Добрик». Товариство «Добродіїв» і «Добриків» очолює парламент, до складу якого входять: голова, заступник голови та голови парламентських комісій.

Реалізація завдань виховної роботи здійснюється за усім відомими основними напрямками. На сучасному етапі естетичне виховання розглядається як соціальне, громадянське виховання, спосіб самореалізації особистості. Оскільки саме краса повинна врятувати світ, усю структуру роботи розглядаємо з позиції естетичного виховання. Побачити красу у звичайному, буденному - ось завдання нашої школи. Людина може впевнено рухатися у майбутнє тільки тоді, коли досконало знає своє минуле, звичаї, традиції рідного краю. Виставки квітів, декоративно-ужиткового мистецтва, персональні виставки учнів і учителів під гаслом «Краса врятує світ», екологічна акція «Наш дім – планета Земля» організовуються і проводяться в школі щороку.

Головним напрямком виховної роботи з учнями є громадянське виховання. На уроках, класних годинах вивчаються державні символи, учні пишуть реферати “Символи Української державності” . Важливе місце для адаптації учнів до соціального середовища є правова освіта, яка забезпечується не лише курсом правознавства у 9 класі, а й систематичною виховною роботою з даного напрямку. Правовий захід, бесіди «Основи правових знань», класні години «Мої права та обов’язки» пройшли у всіх класах початкової та середньої ланки.

Педагогічний колектив школи продовжує працювати над удосконаленням системи національного виховання та системи «Я – особистість» учнівської молоді, утвердженням шкільного самоврядування через роботу шкільного парламенту.

У школі сформовані традиції проведення урочистих свят, вечорів, класних заходів, пов’язаних зі звичаями національної культури, народними ремеслами, національною історичною спадщиною: «Червона калина – символ України», «Сонцесяйна калита», «До України серцем доторкнуся», «Свято рідної мови», «До нас завітав святий Миколай». Використання традицій народної педагогіки, сімейного виховання впроваджуються в практику роботи класних керівників, у роботі з батьками.

Педагогічним колективом визначені і сплановані основні завдання національного виховання, враховуються психологічні особливості учнів і професійні та особистісні якості вчителів - класних керівників.

Відповідно до загальнодержавної програми «Розвитку та функціонування української мови» щорічно учні школи приймають участь у міжнародному конкурсі ім. П.Яцика, у всеукраїнських та регіональних конкурсах, присвячених ювілею класиків української літератури, Днях слов’янської писемності. До шевченківських свят приурочується проведення тижня рідної мови і літератури, конкурс дитячої творчості імені Т.Г.Шевченка, на яких учні в основному займають призові місця. У класах проходять літературні години, конкурси читців, учні пишуть власні вірші, твори.

Школа забезпечена нормативними документами про мову. Педагогічний і учнівський колективи дотримуються норм єдиного мовного режиму. Учні забезпечені підручниками та довідковою літературою. Здійснюється контроль за викладанням української мови. Оформляються інформаційні матеріали та інтер’єр школи з використанням державної символіки, українських мотивів у класах, коридорах та ін.

Важливим місцем у виховній роботі закладу є формування в учнів загальнолюдськихкнига памяти моральних та духовних цінностей, почуття патріотизму. У річному плані роботи школи, планах виховної роботи школи та класних керівників виділені дані напрямки діяльності. Серед заходів Ірпінської ЗШ І-ІІІ ступенів № 17, які проводяться з метою становлення та формування загальнолюдських цінностей, слід виділити наступні:

- акції милосердя до Дня інвалідів, до Дня святого Миколая, «Дай руку ветерану»;

- вшанування воїнів-інтернаціоналістів та учасників бойових дій у рамках військово-патріотичного виховання, зустріч із ними;

- відзначення Дня матері, Міжнародного жіночого дня;

- цикл класних та позакласних заходів етичного напрямку, міжособистісного спілкування, взаємоповаги між людьми під гаслом «Толерантність врятує світ»;

- продовження шкільних традицій «Посвята в Добрики», «Ніхто не забутий, ніщо не забуто», «Пісня – душа народу»;

- лекції на патріотичну тему.

У школі упродовж багатьох років учителями історико-природничого циклу проводиться пошуково-краєзнавча робота. За останні роки розширено пошук зібраних матеріалів про Велику Вітчизняну війну, зокрема про випускників школи, які добровольцями пішли у 1941 році на фронт і не повернулися (понад тридцять років тому у школі створено меморіальний комплекс учням випускного безсмертного 10-Г класу, які загинули в роки Великої Вітчизняної війни). На основі зібраних матеріалів учитель Зоря М.С. разом із ученицею 10 класу Хачатурян Гаяне написали науково-дослідну роботу «Я залишився в живих тому, що хтось загинув за мене», яка зайняла перше місце у І етапі. Пошуковою групою педагогів і учнів зібрано і узагальнено матеріали про Героїв Радянського Союзу, які проживали в Приірпінні, визволяли Київ та Ірпінь, список літераторів, які проживали в Ірпені та були учасниками Великої Вітчизняної війни; віднайдено матеріали про активну громадську роботу ветеранів Великої Вітчизняної війни Веремеєнка О.П., Якуніну П.Л., Маслова Ф.І.; доповнено матеріали з історії 74-ої стрілецької дивізії. Усі пошукові матеріали внесено у створену «Книгу пам’яті» про учасників Великої Вітчизняної війни Приірпіння. «Книгу пам’яті жертв Голодомору 1932-1933 років» також створено пошуковою групою школи у одному з кабінетів історії.

Рівень сформованості загальнолюдських і духовних цінностей здійснюється через аналіз планів виховної роботи, матеріали виховних заходів, співбесіди з педагогом-організатором, класними керівниками, учнями, анкетування, спостереження.

Основним завданням родинного виховання є гармонійний всебічний розвиток дитини, підготовка її до життя, формування моральних цінностей. У школі проводяться родинні свята до Дня 8 Березня, до Дня матері. Велика увага надається вивченню родоводу. Діти дізнаються більше про родичів, які загинули в роки Голодомору, учасників Великої Вітчизняної війни. Заслуговує на увагу робота класних керівників з батьківською громадськістю.

Працюючи над вихованням підростаючого покоління, педагогічний колектив організовує і проводить різноманітні традиційні виховні заходи: свято Першого та Останнього дзвоника, свято, присвячене Дню вчителя, новорічне свято, День Святого Валентина, День соборності України, День Перемоги, День української писемності («На порозі – Новий рік», «Голгофа України», «Сльози і біль Чорнобиля», «Вшанування пам’яті загиблих під Крутами», «Незалежність України: від ідеї до реалії», «День української писемності», «В сім’ї вольній, новій», «Шана Кобзареві»).

Мета напрямку “Формування здорового способу життя” – забезпечення повноцінного розвитку дітей, охорони та зміцнення їх здоров’я, формування фізичних здібностей особистості. Педагогічним колективом проводиться робота у цьому напрямку: упродовж кількох років працює гурток «Футбол», проходять шкільні змагання з футболу та волейболу, з шахів, оскільки працював гурток «Шахи», гурток "Настільний теніс", масові заходи «Козацькому роду нема переводу», «СНІД – чума ХХІ століття», конкурси малюнків, “Веселі старти”, «Тато, мама і я – весела сім’я» для учнів початкових класів, зустрічі дівчаток з лікарем-гінекологом, проведено класні бесіди з попередження пташиного грипу, інфекційних захворювань тощо.

Розвиток творчої особистості школяра, формування інтересу учнів до навчального предмета, стимулювання до активного пошуку і дослідження сприяють предметні декади з усіх навчальних предметів, які стали традиційними у нашій школі, до яких залучаються учні, учителі, батьки.

Предметні декади включають виховні заходи, виставки, вікторини, вистави, змагання, інтелектуальні ігри, індивідуальні та групові конкурси дитячої творчості, свята. Заздалегідь учителі ознайомлюються із графіком проведення предметних декад, повідомляють про нього учнів і розпочинають підготовку до декади. Творча група з учнів і учителів-предметників на чолі з керівником методичного об’єднання складає план проведення декади, розподіляє завдання між класами, підбирає цікавий матеріал, форми проведення декади, продумує оформлення звітів про її закінчення. Учителі кожної кафедри намагаються урізноманітнити форми роботи з учнями під час проведення предметних декад зустрічами з цікавими людьми, надати самостійності, ініціативності учням у підготовці до декади, стимулювати пророблену роботу з метою заохочення до підготовки та проведення наступних предметних позаурочних заходів. Про пророблену роботу під час проведення предметних декад керівники методичних об’єднань здають звіти з методичними матеріалами до декади.

Культурно-масова комісія парламенту школи допомагає організовувати і проводити дозвілля школярів, без якого виховна робота у школі була б неповною. Традиційні дні іменинників проходять у кожному класі. Не тільки вітання подарунками, а й різні конкурси, ігри, розігрування призів, номери художньої самодіяльності, найкращі слова-побажання імениннику є елементами свята.

Відвідування музеїв і театрів, виробничі і краєзнавчі екскурсії розвивають естетичні смаки учнів, згуртовують колектив класу, знайомлять з минулим нашого народу і вчать сучасному, сприяють профорієнтаційній роботі, тому й зростає зацікавленість учнів різноманітними поїздками.

Кiлькiсть переглядiв: 1130